960 sekunder
Koreografi av Guro Nagelhus Schia & Vebjørn Sundby
Scroll down for English
960 sekunder tar for seg konseptet tid. Å snakke
om tiden som noe som går ekstremt fort, skaper en følelse av at vi ikke klarer å henge med. Det forplanter seg i det underbevisste som en kollektiv skyldfølelse, en ide om at vi alltid ligger på etterskudd.
Vi har ikke lenger lik rytme. Noen har veldig rask livsrytme, og andre lever i en slags treghet, på vent, i kjedsomhet, men de synes ikke. De synes ikke på samme måte fordi de har trukket seg tilbake, de har på mange måter hoppet av karusellen. Kommer vi til å bremse en dag? Vil det muligens stoppe helt opp?
Vi lever med en følelse av å løpe etter tiden. Noen løper for å holde rytmen og noen gir slipp. Dette var tanker vi jobbet ut ifra da vi var halvveis i prøvene og koronapandemien stoppet opp hele samfunnet. Det ble en tid for tomhet...
960 sekunder inngikk i forestillingen Triple Bill som var spesiallaget for de åtte utvalgte danserne i Nagelhus Schia Productions AMP – et nasjonalt talentprogram for samtidsdans. De to andre stykkene var White Noise og Crushd.
**
960 Seconds deals with the concept of time. Talking about time as something that passes extremely quickly creates a feeling that we cannot keep up, that propagates into the subconscious as a collective feeling of guilt, of constantly being in arrears.
We no longer have the same rhythm. Some have a very fast pace of life, while others live a ‘slow life’, on hold, in boredom, however they have become almost invisible. They do not stand out in the same way because they have withdrawn, they have in many ways ‘jumped off the carousel’. Are we ever going to slow down? Could it come to a complete halt one day?
We live with a constant sense of running after time. Some run to keep the rhythm while some let go. These were the thoughts we were working from when we were halfway through the rehearsals and the corona virus came and caused he society to stop. Emptiness was left behind …
960 Seconds was part of Triple Bill, created especially for the eight dancers in Nagelhus Schia Productions’ AMP talent development program for young practitioners. The two other works were White Noise and Crushd.